GTranslate

Jóga

Patandzsali védikus tudós a Jóga Szútráiban (bölcsességek gyűjteményében) meghatározta a jóga fogalmát és útmutatást is ad a gyakorlásához, mert véleménye szerint csupán szavakkal nem lehet célt elérni.
A jóga egy rendkívüli élmény, mely akkor következik be, ha képesek vagyunk elménk örvénylő gondolathullámait lecsillapítani, kontrollálni.  Ha ellenőrzésünk alá tudjuk vonni elménket, akkor mindenben egységet, harmóniát fogunk találni, harmóniában leszünk önmagunkkal és a külvilággal is.  Ezt az állapotot elérhetjük  jógikus gyakorlatokkal,  légzéskontrollal és meditációval. 
Az egész világ gondolatainkon (hogy mit minek látunk) és szellemi beállítottságunkon alapszik (saját világunkat tehetjük akár mennyországgá, avagy pokollá). A jóga nem akarja megváltoztatni a világot, csak gondolatainkat. Ha mi szabadnak gondoljuk (érezzük) magunkat, akkor „szabadok” vagyunk. Ha úgy gondoljuk, hogy nem csinálhatjuk azt, amit akarunk, akkor „rabok vagyunk”.  Pld. érezheti magát valaki egy börtönben is szabadnak, ha ezt úgy éli meg, hogy ez egy hely, ahol megtisztulhat és jobbá válhat. Ettől fogfa a hely nem jelent többé börtönt a számára, így nem is vágyakozik a szabadság után, hiszen SZABAD.

 

JÓGA ÉS A TERMÉSZET

A természet különböző elemekből épül fel, amelyek folyamatos hatással vannak egymásra. Olyan esetekben, amikor a működésben valamilyen zavar keletkezik és az egyensúly megbomlik,  akkor a természet megpróbálja azt helyreállítani. Nincs attól jobb mód, mint ahogyan ezt csinálja.  

A jóga is úgy gyógyít, mint ahogy a természet teszi. Az egyszerű és természetes életstílus hozzájárul egészségünk megóvásához. Fontos, hogy helyesen étkezzünk, aludjunk, dolgozzunk… A jóga akkor tudja kifejteni igazán jótékony hatását, ha azt beépítjük a mindennapjainkba.  Fontos, hogy a testünket egészségesen, fitten tartsuk, így az izmok egészségesek lesznek, javul a vérkeringés, a jobb oxigén ellátás következtében a vér megtisztul, a toxikus anyagok izzadással a szervezetből eltávoznak, testünk könnyűvé válik.  A gyakorlatok végzésével a belső szervek masszírozásban részesülnek, a test merevsége oldódik és szervezetünkre frissítően hat.

Testünk egy eszköz, melyet meg kell tanulnunk helyesen használni a spirituális és fizikai fejlődésünk érdekében.

 

 

JÓGA ÉS AZ EGÉSZSÉG

A jóga ászanák (testtatás) a legjobb módszerek, hogy testünket egészségesen, betegségektől mentesen és aktívan tartsuk. Segítik a megfelelő bélműködést, javítják a vérkeringést, erősítik az idegeket, izmokat, pszichoszomatikus problémák, mint például stressz, magas vérnyomás, cukorbetegség, asztma, túlsúly könnyen szabályozhatóvá válnak.

LÉGZŐGYAKORLATOK (PRÁNAJÁMA) ÉS AZ EGÉSZSÉG

A pránajáma (életeneriga növelés) gyakorlatok ugyanolyan fontosak, mint az ászanák az egészség megőrzése szempontjából. Ezekkel a technikákkal a testünkben lévő életenergiát (pránát) tudjuk aktivizálni, szabályozni, ezáltal plusz energiát biztosíthatunk szervezetünknek.  Ha megtanuljuk a légzés helyes módszerét, akkor az életenergiát maximálisan tudjuk hasznosítani, fejleszteni tudjuk fizikai, intellektuális és szellemi képességeinket testünk szunnyadó energiáinak felébresztésével. A prána a szervezet összes funkcióját irányítja. Ennek hiányában a test inaktívvá válik, meghal. 

A belégzéssel pránát jutattunk a szervezetbe, de az oxigén önmagában nem prána. 

Ha a prána áramlás egyenletes, akkor a szervezet egészséges,  ellenkező esetben betegség jelei mutatkoznak. 

 

JÓGA ÉS A PRÁNAJÁMA JÓTÉKONY HATÁSAI

Fizikai hatásai:

  • rugalmassá, erőssé teszi a testet
  • javítja a légzést, az agysejtek működését
  • erősíti a tüdőt
  • fokozza az energiát, vitalitást
  • segít egyensúlyban tartani az anyagcserét
  • támogatja a szív- érrendszert
  • tisztítja a vért, elmét
  • fájdalmat csillapít
  • fiatalítja a testet, lelket
  • növeli a teljesítő képességet
  • lassítja az öregedési folyamatokat

Egészségügyi hatásai:

Kutatások és számtalan esettanulmány támasztja alá, hogy a jóga és a pránajáma technikák segítenek enyhíteni, megszüntetni: sav, vérnyomás, szív, gyomor, befagyott váll, allergia, ízületi gyulladás, asztma, hátfájás, székrekedés, depresszió, cukorbetegség, epilepszia, elhízás, fejfájás, fáradtság, ülőideg-gyulladás, nyakcsigolya ferdülés, gyengeség stb. problémákat.

Mentális hatásai:

  • ellazít
  • segít összpontosítani
  • fokozza a pozitív gondolatokat
  •  magabiztossá tesz
  • segít megismerni és elfogadni önmagunkat
  • növeli toleranciánkat

Orvostudósok szerint a jóga és pránajáma terápia azért sikeres, mert egyensúlyi állapotot hoz létre az ideg- és az endokrin rendszerben, amelyek közvetlenül befolyásolják a test többi összes rendszerét és  szerveit.

Összegezve: A jóga és pránajáma gyakorlatok eljuttatnak minket egy mentális ellazult állapotba, egészségesebb, kiegyensúlyozottabb és boldogabb élethez, harmóniát hozva  kapcsolatainkba.